Οι περισσότεροι ξέρουν την περίπτωση, για όποιον όμως δεν, περιγράφω συμπτώματα:
Πάω να βάλω μπρος το Griso μου, πατάω το κουμπί της μίζας, ακούγεται το "κλακ" του ρελέ, και νεκρώνει το σύμπαν.
- Βασικό χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης περίπτωσης: το "νεκρώνει". Πέφτει η τάση ακόμα και στα όργανα, τα οποία αμέσως μετά ξανακάνουν self test.
- Αιτία: Κακή επαφή του αρνητικού πόλου της μπαταρίας με το "σασί" ("γείωση"). Γιατί? - Τα ηλεκτρικά κυκλώματα λέγονται έτσι (κυκλώματα) γιατί το ρεύμα πρέπει να κάνει κύκλο, να πάει και να γυρίσει. Στη μηχανή, πάει στα διάφορα εξαρτήματα με διάφορα (χωριστά) καλώδια, άλλο για το φως, άλλο για την κόρνα, άλλο για το φλάς, άλλο για τη μίζα, άλλο για τα κοντέρ. Το ρεύμα όμως, γυρίζει (και κλείνει ο κύκλος) από το κάθε εξάρτημα, μέσω του μεταλλικού μέρους της μοτοσυκλέτας (κινητήρας/σκελετός).
Οπότε: Αν υπάρχει κάποιο "εμπόδιο" στη ροή του ρεύματος, τέτοιο που όταν "ζητάει" η μίζα, το ρεύμα να μην είναι αρκετό ούτε για το καντράν, που μπορεί να είναι? Στο μέρος της διαδρομής που είναι κοινό για τη μίζα ΚΑΙ το καντράν. Δηλαδή στο "αρνητικό", στη "γείωση", στο "σασί"
Ελέγχω λοιπόν το μαύρο καλώδιο της μπαταρίας. Ξεκινάει από τον πόλο, και καταλήγει στον κινητήρα.
Πόλος μπαταρίας ΟΚ, καθαρός, βίδα σφιχτή, προσπάθεια κουνήματος καλωδίου δεν έδειξε σημάδι χαλαρού ακροδέκτη (είχε συμβεί παλιότερα)
Διαδρομή καλωδίου ΟΚ, χωρίς τσακίσματα γδαρσίματα ή "μασήματα"
Σύνδεση καλωδίου στον κινητήρα... s.h.i.t.
Ακόμα μια κλωτσιά των Ιταλών στην καρδάρα... Με τέτοιες χαζομαρίτσες έχουν βγάλει το όνομα...
Τι βρήκα: μαζί με τα καλώδια του σένσορα του καταλύτη, κατεβαίνουν και 2 γειώσεις, η μία προφανώς απο τη γενήτρια (δυναμό) και η άλλη από κάπου αλλού... Το θέμα είναι οτι λόγο της θέσης του σένσορα, τα καλώδια αυτά φτάνουν στο πίσω μέρος του κινητήρα στην αριστερή του πλευρά, ακριβώς πίσω από τη μίζα. Και ο ακροδέκτης των καλωδίων της γείωσης, ήταν βιδωμένος, μαζί με τον ακροδέκτη του (χοντρού) μαύρου καλωδίου της μπαταρίας με τη βίδα που στην πραγματικότητα είναι ο αποστάτης του καλύμματος της μίζας. 6mm βίδα για ένα απο τα ελάχιστα σημεία που θέλουν "σφίξε όσο πάει". Φυσικά ήθελε σφίξιμο. Και φυσικά την έκοψα.
Πήρα λοιπόν ότι μπόσικα είχε το αρνητικό της γεννήτριας και το πέρασα σε ένα από τα μπουλόνια που ενώνουν το κιβώτιο με τον κινητήρα. Επειδή το καλώδιο της μπαταρίας δεν έφτανε τόσο μπροστά, το έπιασα στο αντίστοιχο μπουλόνι στη δεξιά πλευρά. Ούτε παράκαμψη του ρελέ, ούτε μαγικά κιτάκια - που δε δουλεύουν κιόλας άμα το πρόβλημα είναι στη γείωση.
Αποτέλεσμα: Όχι μόνο πήρε μπρος, αλλά και για πρώτη φορά μετά ούτε που θυμάμαι απο πότε, είδα 14+ στην τάση της μπαταρίας - σα να λέμε φορτίζει... επίσης έσβησε και το φωτάκι του λαδιού. Ούτε χαλαρό καλώδιο ήταν, ούτε χαλασμένη βαλβίδα πίεσης, απλά ο εγκέφαλος έβλεπε αντίσταση (στο κύκλωμα) μεγαλύτερη απο το 0 (μηδέν) που θέλει, και (του-μου) άναβε το λαμπάκι...
Δια ταύτα:
Αν σας τύχει, "κλακ" και νέκρωμα του καντράν, ελέγξτε το καλώδιο του αρνητικού της μπαταρίας, ΚΑΙ εκεί που "γειώνει" στον κινητήρα. Και ΠΡΙΝ το σφίξτε, αλλάξτε του θέση. Σε καμιά βίδα που "σηκώνει" σφίξιμο...
Ξέρω, χρειάζονται μια-δυο φωτό, άμα όμως το καθυστερούσα κι άλλο... θα πήγαινε και αυτό όπως το "πως αλλάζετε καντράν γιατί κάνατε μκία και το 'καψε ο ήλιος" (μη το ψάξετε, δεν τό 'γραψα)