Forum Guzzisti Hellas

Φόρουμ Guzzisti Hellas => Βίδες και παξιμάδια => 2001 - ... => Μήνυμα ξεκίνησε από: DonRodrigo στις Μαρτίου 23, 2015, 10:33:54 μμ

Τίτλος: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: DonRodrigo στις Μαρτίου 23, 2015, 10:33:54 μμ
Οι περισσότεροι ξέρουν την περίπτωση, για όποιον όμως δεν, περιγράφω συμπτώματα:

Πάω να βάλω μπρος το Griso μου, πατάω το κουμπί της μίζας, ακούγεται το "κλακ" του ρελέ, και νεκρώνει το σύμπαν.
- Βασικό χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης περίπτωσης: το "νεκρώνει". Πέφτει η τάση ακόμα και στα όργανα, τα οποία αμέσως μετά ξανακάνουν self test.
- Αιτία: Κακή επαφή του αρνητικού πόλου της μπαταρίας με το "σασί" ("γείωση"). Γιατί? - Τα ηλεκτρικά κυκλώματα λέγονται έτσι (κυκλώματα) γιατί το ρεύμα πρέπει να κάνει κύκλο, να πάει και να γυρίσει. Στη μηχανή, πάει στα διάφορα εξαρτήματα με διάφορα (χωριστά) καλώδια, άλλο για το φως, άλλο για την κόρνα, άλλο για το φλάς, άλλο για τη μίζα, άλλο για τα κοντέρ. Το ρεύμα όμως, γυρίζει (και κλείνει ο κύκλος) από το κάθε εξάρτημα, μέσω του μεταλλικού μέρους της μοτοσυκλέτας (κινητήρας/σκελετός).
Οπότε: Αν υπάρχει κάποιο "εμπόδιο" στη ροή του ρεύματος, τέτοιο που όταν "ζητάει" η μίζα, το ρεύμα να μην είναι αρκετό ούτε για το καντράν, που μπορεί να είναι? Στο μέρος της διαδρομής που είναι κοινό για τη μίζα ΚΑΙ το καντράν. Δηλαδή στο "αρνητικό", στη "γείωση", στο "σασί"

Ελέγχω λοιπόν το μαύρο καλώδιο της μπαταρίας. Ξεκινάει από τον πόλο, και καταλήγει στον κινητήρα.
Πόλος μπαταρίας ΟΚ, καθαρός, βίδα σφιχτή, προσπάθεια κουνήματος καλωδίου δεν έδειξε σημάδι χαλαρού ακροδέκτη (είχε συμβεί παλιότερα)
Διαδρομή καλωδίου ΟΚ, χωρίς τσακίσματα γδαρσίματα ή "μασήματα"
Σύνδεση καλωδίου στον κινητήρα... s.h.i.t.  :o

Ακόμα μια κλωτσιά των Ιταλών στην καρδάρα... Με τέτοιες χαζομαρίτσες έχουν βγάλει το όνομα...

Τι βρήκα: μαζί με τα καλώδια του σένσορα του καταλύτη, κατεβαίνουν και 2 γειώσεις, η μία προφανώς απο τη γενήτρια (δυναμό) και η άλλη από κάπου αλλού... Το θέμα είναι οτι λόγο της θέσης του σένσορα, τα καλώδια αυτά φτάνουν στο πίσω μέρος του κινητήρα στην αριστερή του πλευρά, ακριβώς πίσω από τη μίζα. Και ο ακροδέκτης των καλωδίων της γείωσης, ήταν βιδωμένος, μαζί με τον ακροδέκτη του (χοντρού) μαύρου καλωδίου της μπαταρίας  με τη βίδα που στην πραγματικότητα είναι ο αποστάτης του καλύμματος της μίζας. 6mm βίδα για ένα απο τα ελάχιστα σημεία που θέλουν "σφίξε όσο πάει". Φυσικά ήθελε σφίξιμο. Και φυσικά την έκοψα.

Πήρα λοιπόν ότι μπόσικα είχε το αρνητικό της γεννήτριας και το πέρασα σε ένα από τα μπουλόνια που ενώνουν το κιβώτιο με τον κινητήρα. Επειδή το καλώδιο της μπαταρίας δεν έφτανε τόσο μπροστά, το έπιασα στο αντίστοιχο μπουλόνι στη δεξιά πλευρά. Ούτε παράκαμψη του ρελέ, ούτε μαγικά κιτάκια - που δε δουλεύουν κιόλας άμα το πρόβλημα είναι στη γείωση.

Αποτέλεσμα: Όχι μόνο πήρε μπρος, αλλά και για πρώτη φορά μετά ούτε που θυμάμαι απο πότε, είδα 14+ στην τάση της μπαταρίας - σα να λέμε φορτίζει... επίσης έσβησε και το φωτάκι του λαδιού. Ούτε χαλαρό καλώδιο ήταν, ούτε χαλασμένη βαλβίδα πίεσης, απλά ο εγκέφαλος έβλεπε αντίσταση (στο κύκλωμα) μεγαλύτερη απο το 0 (μηδέν) που θέλει, και (του-μου) άναβε το λαμπάκι...

Δια ταύτα:
Αν σας τύχει, "κλακ" και νέκρωμα του καντράν, ελέγξτε το καλώδιο του αρνητικού της μπαταρίας, ΚΑΙ εκεί που "γειώνει" στον κινητήρα. Και ΠΡΙΝ το σφίξτε, αλλάξτε του θέση. Σε καμιά βίδα που "σηκώνει" σφίξιμο...


Ξέρω, χρειάζονται μια-δυο φωτό, άμα όμως το καθυστερούσα κι άλλο... θα πήγαινε και αυτό όπως το "πως αλλάζετε καντράν γιατί κάνατε μκία και το 'καψε ο ήλιος" (μη το ψάξετε, δεν τό 'γραψα)
Τίτλος: Απ: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: FANIS στις Μαρτίου 23, 2015, 11:16:40 μμ
Πόσα χρόνια με γύρισες πίσω, πόσες δοκιμές, πόσο διάβασμα και ψάξιμο στο διαδίκτυο, @@ράκια αγορά από ebay και ξανά!!!!

Θυμάστε?


Μπράβο ρε Πέτρο!!!!!!

Οι έχοντες σύγχρονο Big Block να λάβουν σοβαρά υπόψην τους το συγκεκριμένο ποστ, ο Πετράν δεν ποστάρει ποτέ τυχαία!!!

 :) :) :)
Τίτλος: Απ: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: Doom στις Μαρτίου 23, 2015, 11:28:29 μμ
Δυστυχώς με γειώσεις γίνονται διάφορα ευτράπελα και μερικές φορές δεν είναι και εύκολα ορατά.
Μπράβο Πέτρο για το πετυχημένο ψάξιμο
Τίτλος: Απ: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: DonRodrigo στις Μαρτίου 23, 2015, 11:56:06 μμ
Α, ναι, ξέχασα να αναφέρω το βασικό λόγο για τον οποίο το έγραψα...
Γιατί πιστεύω ότι εκτός του Griso, το ίδιο πιθανότατα να ισχύει για όλα τα big block. Το Breva πρέπει να είναι ολόιδιο... Το πότε κανείς θα μείνει, εξαρτάται από το πότε θα τα "παίξει" η βίδα. Ακόμα και δέκατα του χιλιοστού να υποχωρήσει ή να ραγίσει, πάει η ηλεκτρική επαφή της γείωσης.

Αν έχετε Big Block, βγάλτε το καπάκι της μίζας, και ρίξτε μια ματιά στον αποστάτη που βιδώνει η πάνω βίδα του. Αν αυτός ο αποστάτης κρατάει και καλώδια, πάρτε τα μέτρα σας...
Τίτλος: Απ: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: Dakota στις Μαρτίου 24, 2015, 10:49:04 πμ
Για αυτό λόγο έβαλα 2ο διακόπτη με παράκαμψη. Τρύπα στο κουτί κάτω από τη σέλα γμτ γμτ.

Με την πρώτη ευκαιρία θα το δοκιμάσω.
Τίτλος: Απ: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: bil στις Μαρτίου 24, 2015, 12:17:15 μμ
Μπράβο Πέτρο !

Εμένα μόνο μια φορά μου το έχει κάνει ( και έχω και π@π@ράκι που λέει ο Φάνης ) και πήρε με ... συνδετήρα.

Τίτλος: Απ: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: carcano στις Μαρτίου 24, 2015, 12:35:12 μμ
Τα κοριτσια μας -οπως ολα τα κοριτσια που αξιζουν- θελουν "χερι"


Χουφτωστε λοιπον και χαρειτε!!!!
Τίτλος: Απ: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: Fotis στις Μαρτίου 24, 2015, 04:13:35 μμ
respect... αλλά πριν από κανένα δίμηνο έκανα το by pass με το καλώδιο και τη μπαταρία... 
Τίτλος: Απ: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: DonRodrigo στις Μαρτίου 24, 2015, 05:41:19 μμ
Επειδή δεν υπάρχουν "Ασπιρίνες" - μιά λύση για τα πάντα, το πρόβλημα της γείωσης υπάρχει ΕΙΔΙΚΑ στην περίπτωση που τη στιγμή του "κλακ" παθαίνει μπλακ αουτ το καντράν.

Αν κάποιος έχει πολύμετρο, μπορεί να κάνει και κάτι άλλο για να έχει μια εικόνα. Να μετρήσει τάση (DC) μεταξύ του αρνητικού πόλου της μπαταρίας, και του "σασί" (άβαφο μεταλλικό σημείο κατά προτίμηση του κινητήρα ή του σκελετού), ενώ η μηχανή δουλεύει.

Αν υπάρχει μετρήσιμη τάση, υπάρχει και πρόβλημα με τη γείωση. Γιατί η τάση μεταξύ πλην μπαταρίας και σασί, δείχνει αντίσταση, ακόμα και στο σχετικά λίγο ρεύμα που στέλνει το δυναμό στη μπαταρία. Οπότε όταν χρειαστεί το πολύ περισσότερο ρεύμα για τη μίζα, αυτή η αντίσταση, δεν θα το αφήσει να περάσει...

Παράδειγμα, με μερικά νούμερα που είναι αυθαίρετα αλλά κοντά στην πραγματικότητα...

Κάνω μια παραδοχή: Υποθέτω ότι, αφού μόλις έβαλα μπρος, η μπαταρία τραβάει 1Α για να ξαναπάρει το φορτίο που έδωσε για τη μιζιά.
Μετράω με το πολύμετρο σε καθαρό σημείο, και με πίεση για να πατάει καλά, 300mV (0,3V) ανάμεσα στο σασί και τον αρνητικό πόλο...
Με το νόμο του ΩΜ βγαίνει 0,3V/1A : αντίσταση R=0,3Ω
Σιγά τα ωά? Κι όμως...

Υποθέτω οτι η μίζα στην εκκίνησή της τραβάει 20Α. - η μπαταρία λέει οτι μπορεί να δώσει 100, κάπου είχα πετύχει οτι η μίζα είναι 1,2kW στα 12V, αυτό επίσης σημαίνει 100A, μη το φτάσουμε και στα άκρα... Ας ακολουθήσω το αισιόδοξο σενάριο, οτι η μίζα θέλει μόνο 20A στα 12V...

Αν λοιπών η μίζα, στιγμιαία, στην εκκίνησή της, πάει να τραβήξει έστω 20Α, επηρεάζεται από την αντίσταση?
Πάλι νόμος του ΩΜ: V=I*R => V=20*0,3 => V= 6

Αυτό το 6 είναι η πτώση τάσης στην αντίσταση της γείωσης. Οπότε η τάση που μένει διαθέσιμη στη μίζα για να κάνει τη δουλειά της είναι μόλις 6V και όχι 12V. Και αυτό αισιόδοξα, θεωρώντας ότι δεν υπάρχουν άλλες αντιστάσεις, σε ασφάλειες και ρελέ, ότι όλα τα άλλα είναι τέλεια. Έχοντας λιγότερη τάση (τη μισή), θα προσπαθήσει να τραβήξει περισσότερο ρεύμα (το διπλάσιο), οπότε θα πέσει και άλλο η τάση στο σημείο της αντίστασης... Με δυο λόγια, σιγά μη πάρει μπρος το μηχανάκι...

Όλη η άσκηση βασίζεται στην παραδοχή ότι κατά τη μέτρηση τάσης μεταξύ αρνητικού πόλου και σασί, η μπαταρία τραβούσε 1A από το δυναμό. Αν ήταν άδεια θα τραβούσε πολύ περισσότερα Αμπέρ, αν ήταν γεμάτη θα τραβούσε λιγότερο... Οπότε, αν η μπαταρία είναι άδεια, η (μικρή πχ 100mV) διαφορά τάσης δεν είναι κάτι πολύ σοβαρό. Αν όμως η μπαταρία είναι γεμάτη, μια διαφορά τάσης στην περιοχή των 200~300mV είναι κακό σημάδι...

ΥΓ:
Σχετικά με τα bypass: ΑΝ το πρόβλημα ήταν το ίδιο, ΑΝ δηλαδή υπάρχει αντίσταση στη γείωση, αυτό που κάνει το bypass είναι ότι συνεχίζει να δίνει ρεύμα στη μίζα, ακόμα και όταν από την πτώση τάσης ξεκουμπώνει το ρελέ... Σε αυτή την περίπτωση, το bypass δε λύνει το πρόβλημα, υπάρχει μάλιστα πιθανότητα να δημιουργήσει και άλλα.
Τίτλος: Απ: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: ο αχαριστος στις Μαρτίου 24, 2015, 07:58:28 μμ
Μπράβο ρε Πέτρο πολύ ενδιαφέρον το post σου.
Τίτλος: Απ: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: Επαρχος στις Μαρτίου 24, 2015, 08:38:21 μμ
...εδώ στο νησί κάνουμε τεχνη και επιστημονική δουλεια  ,δεν βραζουμε ρεβίθια ;D...μπράβο κουνιαδάκι   ;) ;)
Τίτλος: Απ: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: SPONT στις Μαρτίου 25, 2015, 11:14:17 πμ
αγαπητε πετρο αν και δεν γνωριζω  από τεχνικα ζητήματα


εχω μια απορια σχετικα με το συμπερασμα σου



γιατι αυτό το κλακ συμβαινει ,στην δικη μου περιπτωση,μονο όταν εχει κρυο


και μετα την πρωτη μιζια από τον ενισχυτή μιζας που εχω κατω από την σελα παντα παιρνει κανονικα

ακομα και αν σβησει και χρειαστεί μιζια μετα από πχ 5 λεπτα?
Τίτλος: Απ: "Κλακ" μίζας και...... νέκρα !!! - Μια νέα περίπτωση
Αποστολή από: DonRodrigo στις Μαρτίου 25, 2015, 12:56:16 μμ
Αν με το "κλακ" παθαίνουν και black out τα όργανα, τότε πιθανότατα υπάρχει το ίδιο πρόβλημα - κακή επαφή στο κύκλωμα που είναι κοινό. Πιθανότατα στη γείωση, ίσως όμως και στο θετικό.

Με το θετικό δεν ασχολήθηκα και πολύ... Η μίζα παίρνει ισχύ κατ' ευθείαν απο το θετικό (το ένα απο τα δύο καλώδια) χωρίς να μεσολαβούν διακόπτες ή άλλο. Οπότε "κλακ" και black out λόγο θετικού, σημαίνει πρόβλημα στους ακροδέκτες ή το καλώδιο. Με την επιστημονική μέθοδο του "τράβα-σπρώξε" συμπέρανα ότι οι ακροδέκτες είναι ΟΚ... Η αλήθεια είναι οτι δεν έψαξα το καλώδιο στη διαδρομή του για περίεργα τσακίσματα-δαγκώματα-μασήματα...
Ο ενισχυτής μίζας, δεν έχω ιδέα τι κάνει...

Η δυσκολία ή αποτυχία του να πάρει μπρος ο κινητήρας όταν είναι κρύος, οφείλεται στο ότι όσο πιο "μαγκωμένος" είναι ο κινητήρας και το κιβώτιο, τόσο πιο πολλά Ampere χρειάζεται η μίζα στιγμιαία, για να αρχίσει να τα γυρίζει, για να τα κουνήσει έστω κατά δέκατα του χιλιοστού.... μιλάμε για ελάχιστο χρόνο (χιλιοστά του δευτερολέπτου), αλλά για πάρα πολύ ρεύμα. Και αυτός είναι κανόνας για όλους τους ηλεκτροκινητήρες.

Το πόσο "μαγκωμένος" είναι ο κινητήρας και το κιβώτιο σε σχέση με τη θερμοκρασία, εξαρτάται από το λιπαντικό, από την λίπανση (ή αντίσταση) που προσφέρει, στη συγκεκριμένη θερμοκρασία. Αυτό ορίζεται από το 1ο νούμερο στο λάδι, πχ 10w--. Ένας από τους λόγους που φρικάρω με συμβουλές "ασπιρίνες" για αλλαγή ιξώδους λιπαντικού...