Αποστολέας Θέμα: Κολλημένη βίδα  (Αναγνώστηκε 629 φορές)

Κολλημένη βίδα
« στις: Σεπτεμβρίου 23, 2017, 02:12:37 μμ »

Αποσυνδεδεμένος DonRodrigo

  • Guzzisti
  • Full Member
  • **
  • Μηνύματα: 101
  • Guzzi 100% lover
  • Μοτοσυκλέτα: Griso 1100
  • Πόλη: Μυτιλήνη
Πρόσφατα έβγαλα τα προστατευτικά κάγκελα και αντιμετώπισα ένα πρόβλημα :

Κολλημένη βίδα (πάλι).

Η συγκεκριμένη, είναι ανοξείδωτη A270, Μ12x80, ήταν σετ με τα κάγκελα. Βιδώθηκε πριν 8-10 χρόνια, αντικαθιστώντας την γαλβανισμένη 8.8 Μ12x50 του εργοστασίου.

Η βίδα, απο έξω προς τα μέσα, περνάει: ενα χάλκινο γκρόβερ, μια ανοξείδωτη ροδέλα, τη σιδερένια βάση του κάγκελου, ένα γαλβανισμένο αποστάτη, το σιδερένιο σκελετό, και βιδώνει στο αλουμινένιο μπροστινό καπάκι του κινητήρα.

Αφού βγήκε, παρατήρησα τα εξής - απο την άκρη προς το κεφάλι της βίδας:
Σε μήκος περίπου 1cm, έχει μαζευτεί μέσα στο σπείρωμα, μια άσπρη πούδρα, πιστεύω αλουμίνιο απο το σπείρωμα του καπακιού του κινητήρα. Λίγο πιο έξω, εκεί που μάλλον έφτανε νερό, έχει κολλήσει μια βόλτα αλουμινίου απο το σπείρωμα του καπακιού. Πιο έξω απο αυτό, έχει κολλήσει σκουριά, προφανώς απο το σκελετό. Ακόμα πιο έξω, έχει κολλήσει μια σκούρα σαγρέ μάκα, μάλλον ο ψευδάργυρος απο το γαλβάνισμα του αποστάτη. Η ροδέλα είναι μια χαρά, το χάλκινο γκρόβερ μαδημένο.

Το μέταλλο της βίδας, το ανοξείδωτο, σπείρωμα-κορμός-κεφαλή, πέρα απο τα διάφορα που έχουν κολλήσει πάνω του, δεν έχει καμία απολύτως διάβρωση.

Έγινε της ηλεκτρόλυσης το κάγκελο (κυριολεκτικά μιας που απο το κάγκελο άρχισε το πράγμα).

Το πιο ευγενές ανοξείδωτο, τράβηξε πάνω του τα λιγότερο ευγενή, διαβρώνοντας τα.
https://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_series

Προφανώς, για αυτό το εργοστάσιο βάζει γαλβανισμένες βίδες, κάποια στιγμή το αλουμίνιο τραβάει τον ψευδάργυρο (zinc), χαλάει το γαλβάνισμα και σκουριάζει η βίδα, τουλάχιστον δε τρώγεται το αλουμίνιο...

Απο όσο έχω καταλάβει, τη λύση σε αυτά τα προβλήματα τη δίνουν τα anti-seize (αντι- ...κολλητικά?) Αυτό που είναι σχετικά εύκολο να βρεθεί, είναι οι πάστες χαλκού, οι οποίες όμως, μπορεί να μην αφήνουν τις βίδες να κολλήσουν, δεν προστατεύουν όμως το αλουμίνιο απο διάβρωση, ίσως μάλιστα να την επιδεινώνουν.

Υπάρχουν και anti-seize με νικέλιο, συνίσταται για ανοξείδωτα, έλα όμως που άμα είναι να διαβρωθεί κάτι, πιο καλά να είναι η βίδα.

Το καλύτερο για αλουμίνιο, είναι γαλβανισμένη βίδα και anti-seize ψευδαργύρου, είναι όμως κομματάκι δυσεύρετο. Στα ναυτιλιακά έχουν κάτι με ψευδάργυρο, επειδή όμως το λένε "γράσο", είπα να το αποφύγω...

Κατέληξα λοιπών στο να χρησιμοποιώ στο εξής, anti-seize χωρίς μέταλλα (non-metalic). Όλα περιέχουν γραφίτη, για να μη δημιουργούν ηλεκτρική αντίσταση. Αν και ο γραφίτης διαβρώνει το αλουμίνιο, ο κατασκευαστής του anti-seize λέει οτι είναι συμβατά με όλα τα μέταλλα, αναφέροντας ΚΑΙ το αλουμίνιο. Υποθέτω ότι η ποσότητα του γραφίτη είναι πολύ μικρή.

Με τα anti-seize προκύπτει ένα ζήτημα με τα σφιξίματα. Επειδή μειώνουν την τριβή στα σπειρώματα, οι βίδες θέλουν λιγότερο σφίξιμο.
Αν σφιχτούν "κανονικά" θα είναι στην πραγματικότητα παρασφιγμένες. Πχ, η γαλβανισμένη βίδα έχει συντελεστή τριβής περίπου 0,22, το anti-seize γράφει οτι έχει 0,16 δηλαδή το 27% κάτω... Οπότε, η γαλβανισμένη βίδα που το εργοστάσιο λέει οτι πρέπει να σφιχτεί με 80Nm (στεγνή), θα έχει το ίδιο σφίξιμο στα 58Nm με το anti-seize (80*0.73)
Εδώ δυσκολεύει λίγο το πράγμα, το anti-seize γράφει ξεκάθαρα οτι έχει 0,16, για τις βίδες έχω βρεί απο 0,20 ως 0,27, μιλάμε για τεράστιες διαφορές...

Όλα αυτά στέκουν? Που είναι το λάθος? Πού είναι το Smiley με εργαλείο - εκτός του ροπάλου?
il capo dei bravi

Απ: Κολλημένη βίδα
« Απάντηση #1 στις: Σεπτεμβρίου 23, 2017, 11:52:02 μμ »

Αποσυνδεδεμένος thrylos

  • Συντονιστής
  • Hero Member
  • ****
  • Μηνύματα: 851
Πετρο τι να πω...  :icon3_respect:

Καθε θεμα το ψαχνεις   :duim:

Παντως πιστευω παιζει ρολο και το περιβαλλον στο νησι με υγασια , αλατι κα
MELODY PIPES !

Απ: Κολλημένη βίδα
« Απάντηση #2 στις: Σεπτεμβρίου 25, 2017, 09:48:50 πμ »

Αποσυνδεδεμένος carcano

  • Συντονιστής
  • Hero Member
  • ****
  • Μηνύματα: 2230
  • Terminator
  • Μοτοσυκλέτα: Moto Guzzi V8
Μαλλον λόγο τοποθεσίας με αλατι και υγρασία
το ευκολότερο θα ηταν καθε αρχη σεζον χειμωνα, να ψεκαζεις με σπρει αντισκωριακό διαφορα μερη της μοτοσυκλέτας
δημιουργώντας ενα στρωμα αδιαβροχοποίησης......
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτεμβρίου 25, 2017, 11:07:11 πμ από carcano »
Keep riding.

Απ: Κολλημένη βίδα
« Απάντηση #3 στις: Σεπτεμβρίου 25, 2017, 10:19:33 πμ »

Αποσυνδεδεμένος Dakota

  • Συντονιστής
  • Hero Member
  • ****
  • Μηνύματα: 644
    • Του Μήτσου το Μπλοκάκι
  • Μοτοσυκλέτα: Buzuki.....
  • Πόλη: Θεσσαλονίκη
WD 40 και θα σωθείς. Ψέκαζε βίδες και όσα σημεία κινδυνεύουν από διάβρωση 1-2 φορές κάθε χειμώνα. Σαν καινούργιο θα είναι το μηχανάκι.
Πιστεύω σε έναν αετό 2κυλινδρο εκ τους αέρος ψυχόμενων. www.tou-mitsou-to.blogspot.gr