Για οικονομία χρόνου, δεν θα γράψω το λόγο που με έκανε να αρχίσω να ασχολούμαι και να ψάχνω, θα γράψω τι βρήκα, και πως επηρεάζονται οι τεχνικές διεργασίες με τη σειρά που συμβαίνουν.
Λοιπόν, το μηχανάκι μου είχε 4 προβλήματα:
1- Απ'ότι έμαθα πρόσφατα, το τεράστιο κάρτερ μου χωράει υπερβολικά πολύ λάδι, και η σωστή στάθμη θα πρέπει να είναι στο 1/4 του δείκτη. Το παραπανίσιο που έβαζα κρατώντας τη στάθμη πάνω απο το 1/2 του δείκτη, ή (όπως γράφει το maual) κοντά στο max, κατέληγε στο κουτί του φίλτρου αέρα.
2-Το σωληνάκι αποστράγγισης λαδιού κάτω απο το φιλτοκούτι είχε ξεραθεί και σπάσει. Αποτέλεσμα, ο κινητήρας τραβούσε αέρα (και σκόνη) απο την ανοικτή τρύπα, και μάλιστα σε όχι αμελητέα ποσότητα, μιας που η τρύπα είναι μετά το φίλτρο αέρα. Ο αέρας που έμπαινε δεν άφηνε να βγεί το λάδι απο τις αναθυμιάσεις και το παραπανίσιο που ξερνούσε ο κινητήρας, οπότε αέρας λάδι και (όποια) σκόνη παίρναν το δρόμο προς τις πεταλούδες...
3- ...οι οποίες πεταλούδες - σώματα γκαζιού ΔΕΝ ήταν μπαλανσαρισμένα. Ανακάλυψα οτι τουλάχιστον για το Griso, στο μπαλανσάρισμα, ανοίγεται αν χρειάζεται, μόνο η βίδα bypass αέρα σε ΕΝΑ σώμα, αυτό με τη μεγαλύτερη υποπίεση. Στο άλλο σώμα η βίδα μένει κλειστή. Στο δικό μου ήταν ανοικτές και οι δύο βίδες, άρα το μπαλανσάρισμα ήταν λάθος.
4- Υπάρχει μια κατασκευαστική ατέλεια στη φωλιά του αισθητηρίου θερμοκρασίας του κινητήρα. Η άκρη του αισθητηρίου (που κάνει τη μέτρηση) δεν κάνει καλή επαφή στον πάτο της φωλιάς, με αποτέλεσμα ο εγκέφαλος να μην "ξέρει" την πραγματική θερμοκρασία του κινητήρα, "νομίζοντας" ότι είναι πιο κρύος απο ότι πραγματικά είναι, και να δίνει σχεδόν πάντα πλουσιότερο μείγμα απο ότι πρέπει.
Μέχρι στιγμής έχω βρει, ως αποτέλεσμα των 4ων αυτών προβλημάτων:
α- Λάδι-μάκα στις πεταλούδες
β- Λάδι-μάκα μέσα στη βαλβίδα που ρυθμίζει το ρελαντί με το stepper motor (έπαιζε συνέχεια απο 0 μέχρι 170 αν θυμάμαι καλά, το είδα με το sacnm5x).
γ- Μαύρη μάκα (καρβουνιασμένη?) απο όσο κατάφερα να δω, στους λαιμούς εισαγωγής, στις βαλβίδες, και στα πιστόνια
δ- Μπουζί με ΠΟΛΥ μαυρίλα. Τόσο που νομίζω ότι ήταν ο λόγος που ο εγκέφαλος έδειχνε βλάβες πηνίων ανάφλεξης οι οποίες "έφευγαν" μόνες τους - (βραχυκυκλώματα στα μπουζί?)
ε- Η ίδια μαυρίλα-καρβουνίλα μαζεύτηκε και στο αισθητήριο οξυγόνου (λάμδα). Αυτό υποτίθεται ότι αφού ζεσταθεί, δίνει σήμα που εναλλάσσεται διαρκώς ανάμεσα στα 0,1V (φτωχό μείγμα) και 0,9V (πλούσιο μείγμα). - Το δικό μου, αν και το καθάρισα, δίνει κάτι ελάχιστες τιμές περίπου 0,05. Προφανώς, δεν μπορεί να καθαριστεί μέσα, βαθιά, εκεί που είναι η μεμβράνη απο οξείδιο (του ζιρκονίου νομίζω?) Έτσι λοιπόν, ο εγκέφαλος νομίζει ότι το μείγμα είναι φτωχό και δίνει περισσότερο καύσιμο, οπότε εμφανίζονται ακόμα περισσότερες καρβουνίλες που κάθονται στο αισθητήριο... άμα αρχίσει να βρομίζει, γίνεται φαύλος κύκλος, μέχρι που αχρηστεύεται.
Μέχρι τώρα έχω φτιάξει τα εύκολα:
- Ξήλωσα και καθάρισα τα σώματα
- Καθάρισα και τη βαλβίδα του stepper (με λειτουργία κινητήρα, καθαριστικό καρμπιρατέρ στο σωληνάκι απο το οποίο τραβάει αέρα απο το φιλτροκούτι, μέχρι να κρατάει ρελαντί χωρίς να παίζει τρελά, συνήθως είναι σταθερά στο 50).
- Έβαλα ένα σωληνάκι 6mm στην αποστράγγιση κάτω απο το φιτροκούτι και το δίπλωσα στην κάτω άκρη για να μη τραβάει αέρα. Προσωρινή λύση, θα σκάσει και αυτό (αλφαδολάστιχο) πρέπει να βρω σωληνάκι μαλακό σιλικόνης.
- Μπαλανσάρισα προσωρινά τα σώματα. Δε μου πήγε καλά, χρησιμοποίησα λάδι σε αλφαδολάστιχο, μέχρι να ανεβοκατέβουν οι στάθμες το αλφαδολάστιχο κόντεψε να λιώσει... Θα το κάνω σωστά όταν θα έχω το σωστό εργαλείο (και θα αναφέρω σχετικώς) - φυσικά έκανα reset στο TPS (με το scanm5x)
- Έβαλα δυο σταγόνες θερμοαγώγιμης κρέμας, (υπόλοιπο απο αλλαγή επεξεργαστή σε PC) στην άκρη του αισθητήρα θερμοκρασίας κινητήρα. Ίσα - ίσα ώστε ξαναβγάζοντας τον να δω ότι έχει "λερωθεί" ο πάτος της φωλιάς. Δεν ήθελα να βάλω πολύ, μη γίνει καμιά ζημιά λόγω διαστολών, έτσι και αλλιώς, η φωλιά είναι πλαστική (σπάει?) ενώ ο πάτος της μπρούτζινος. Η θερμοκρασία που ενδιαφέρει είναι στον πάτο, κοντά στον κύλινδρο, και όχι στα πλάγια στα πτερύγια ψύξης... Και αυτό όμως θα το ξανακοιτάξω την επόμενη φορά που θα σηκώσω το ντεπόζιτο, αμφιβάλω για την κρέμα, οι επεξεργαστές δουλεύουν σε χαμηλότερες θερμοκρασίες. Αν την βρω καμένη/στεγνή, θα βάλω κρέμα χαλκού, αυτή που χρησιμοποιείται για να μην "κολλάνε" τα σπειρώματα. Πάντως έκανε δουλειά, η θερμοκρασία που βλέπει η ECU είναι τουλάχιστον 20 βαθμούς ψηλότερη, και η απόκριση της μέτρησης είναι πολύ πιο γρήγορη.
- Ρύθμισα το CO trim στο -10, δηλαδή "έκοψα" 100ms απο τον ψεκασμό, μπας και δεν είναι υπερβολικά πλούσιο το μείγμα μέχρι να αλλάξω το αισθητήριο οξυγόνου. Το βρήκα στις 65£ (αντι 175€) - στο ίδιο μαγαζί που έχει τα μέσα μπουζί με 11£
Σκέφτομαι οτι πριν αλλάξω το αισθητήριο, θα πρέπει να καθαρίσω την κάπνα απο τις εξατμίσεις, μη πάει αδιάβαστο το καινούργιο με το καλημέρα...
Για τη μάκα στις βαλβίδες και τα πιστόνια, θα χρησιμοποιώ αυτά τα καθαριστικά πρόσθετα βενζίνης που κυκλοφορούν, ελπίζοντας ότι κάποτε ίσως βελτιωθεί κάπως η κατάσταση.
Αυτό που δεν ξέρω, είναι το τι γίνεται στον καταλύτη... Δεν είναι βουλωμένος, τουλάχιστον όχι εντελώς, βγαίνουν ακόμα αέρια απο την εξάτμιση... Θέλω να ξέρω?
Το μεγάλο λάθος μου:
Τόσα χρόνια, ποτέ δεν είχα δει τα μπουζί. Μα ΠΟΤΕ. Θα μπορούσαν να είχαν προληφθεί πολλά...